TÜRKLER HOLLYWOOD’LA YARIŞIYOR
Son yıllarda yükselişe geçen Türk Sineması, özellikle yakın zamanda birbiri ardına çekilen başarılı filmlerle Hollywood yapımı filmleri geride bırakıyor. Türk Sineması’nın kendi dilini oluşturması bakımından bir adım olarak
2006-02-02 11:05:02
Son yıllarda yükselişe geçen Türk Sineması, özellikle yakın zamanda birbiri ardına çekilen başarılı filmlerle Hollywood yapımı filmleri geride bırakıyor. Türk Sineması’nın kendi dilini oluşturması bakımından bir adım olarak değerlendirilen bu yapımlar, sinema izleyicisinin salonlara akın etmesini sağladı. Bayram ve ara tatili nedeniyle özellikle gençlerin yoğun ilgisiyle karşılaşılırken, bu durum bilet satışlarına da yansıdı. Vizyona giren idealı yabancı yapımlar karşısında gişe başarısı artan Türk filmleri ile ilgili değerlendirmede bulunan Ege Üniversitesi Sinema Anabilim Dalı Başkanı Yrd. Doç. Dr. Cem Güzel, şunları söyledi: “Bugün sinemanın etkisi içinde bulunduğu; Amerikan film endüstrisi, dijital mecralar ve sektörlerle rekabet içinde olan Türk Sineması, 60’lı yılardaki birikimine sırt çevirmektedir. Dahası, onu har vurup harman savuran sinemamız; sermaye birikimi, telif ve fikri mülkiyet gibi sorunlarını çözüme kavuşturarak iç pazar koşullarını kendi lehine çevirmelidir.” Yrd. Doç. Dr. Güzel, hemen hemen her on yılda bir kıpırdanma dönemine giren Türk Sineması’nın yaşadığı canlanmanın yapay olduğunu ifade ederek şöyle devam etti: “Gişe başarısına bağlı canlılık sağlıklı bir biçimde analiz edilmelidir. ‘Bir ağladık, bir ağladık’ türü filmlerin başı çektiği tekdüzelik yerine; dinamik, ulusal kültürün tutarlığıyla temsil edildiği nitelikli hikayeler anlatılmalıdır. Çünkü Türk Sineması henüz bir ‘refaha kavuşma enstrümanı’ olmanın çok ötesine geçememektedir.”
MİLYONLARA ULAŞTI
Son dönemde gösterime giren yabancı rakipleri karşısında çok sayıda izleyiciyle buluşan yerli filmlerin, özellikle bayram ve yarıyıl tatilinde bilet satışları katlandı. Kasım ayında reklamı ve tanıtımı yapılmadan görücüye çıkan ve yönetmenliğini genç yetenek Çağan Irmak’ın yaptığı ‘Babam ve Oğlum’ beklenmeyen bir çıkış yaparak 106 salonda 2 milyon 500 bin izleyici ile buluştu. Aralık ayında 237 sinema salonunda gösterime giren Yılmaz Erdoğan’ın yazıp yönettiği ‘Organize İşler’, yaklaşık 2.5 milyon ; Ferdi Eğilmez’in yönettiği ‘Hababam Sınıfı Üç Buçuk’ ise 280 salonda, 1 milyon 700 bin kişiye ulaştı. Tayfun Güneyer’in ‘Keloğlan Kara Prense Karşı’ adlı filmi ise 65 salonda 18 bin izleyici tarafından seyredildi.
HEPSİ ÇOK İZLENİYOR
Elde ettikleri gişeyle birçok kitleye ulaşan ve başarılarıyla gündemden düşmeyen filmler ise şunlar:
Babam ve Oğlum
80’li yıllara ışık tutan ve baba-oğul-torunun kesişen hikayelerinin anlatıldığı ‘Babam ve Oğlum’, özellikle duygu yüklü sahneleriyle izleyiciye, Yeşilçam melodramlarını anımsatıyor. Dönemi yaşayan kuşak dışında birbirinden farklı yaş gruplarına da hitap eden film, birçok kişiden tam not aldı. Salonları gözleri yaşlı bir biçimde terk eden film izleyicisi geçmişe doğru bir yolculuk yaptı.
Organize İşler
Suçluların ve masumların birbirine karıştığı karmaşık işlerin başkenti İstanbul’da yaşanan hırsızlık olaylarının konu edildiği ‘Organize İşler’, sıcak ve gerçekçi anlatımıyla izleyicinin beğenisini topladı.Yılmaz Erdoğan’ın yazıp yönettiği filmde bir tarafta kaybedenler diğer taraftan kazananlar anlatılırken izleyici keyifli dakikalar geçirdi.
Keloğlan Kara Prense Karşı
Çocuk masallarının sevilen kahramanı Keloğlan’ın gönlünü kaptırdığı Cankız’la evlenebilmek için verdiği mücadeleyi anlatan ‘Keloğlan Kara Prense Karşı’ özellikle çocuk izleyicilerin tercih ettiği film oldu. Mehmet Ali Erbil’in sergilediği performans dikkat çekti.
Hababam Sınıfı Üç Buçuk
Ferdi Eğilmez, Hababam Sınıfı filminin son serisi olan ‘Hababam Sınıfı Üç Buçuk’ ile askerden dönen Hababam tayfasının, okul müdürüyle çekişmelerini beyazperdeye aktardı. Kadrosunu yeni isimler katarak vazgeçilmez karakterleri ile yoluna devam eden film, bu kez korku ve komediyi aynı anda yaşatmayı hedefliyor.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.